události
HomeFinanceZa vznikem železnice na východě před 150 lety byly mocenské zájmy

Za vznikem železnice na východě před 150 lety byly mocenské zájmy

- Reklama -aktualita

Za vznikem železniční trati na úseku Michaľany – Humenné – Lupkovský tunel před 150 lety byly mocenské zájmy někdejší rakousko-uherské monarchie. Její strategický význam o několik desetiletí později potvrdily události první světové války. Zásadním způsobem se také přičinila o rozvoj regionu, uvedl pro TASR předseda Klubu přátel železnic východního Slovenska Kamil Kočiško u příležitosti slavnostního akce, které se na trati Michaľany – Humenné v sobotu uskutečnilo. Na železnici se zde výjimečně setkali dva historické parní lokomotivy.

„Kdyby nebylo mocenských zájmů Rakousko-Uherska směrem na východ, nikdy by tato železniční trať nevznikla,“ uvedl Kočiško s tím, že trasování železnice z uherských nížin na pevnostní komplex Przemyśl bylo řešeno ve dvou variantách, přes Ondavskou nebo přes Laborecká nížinu. „Ti, kteří ji trasovali, si docela dobře neuvědomovali, jakým zásadním způsobem a na jak dlouhou dobu změní charakter struktur v tomto regionu Zemplína,“ konstatoval, přičemž poukázal zejména na události z let 1914 a 1915, kdy ruská vojska prolomili frontu a dostali se až do Humenného, ​​přičemž jejich vstupu do uherské nížiny zabránili až rakousko-uherské vojska, které se do oblasti dostali právě díky železnici.

Podle slov státního tajemníka Ministerstva dopravy a výstavby SR Jaroslava Kmeťa, který převzal nad akcí hlásícím se k Evropskému roku železnic záštitu, byl tento železniční úsek strategickým iv následujícím období. „Trať Michaľany – Humenné tvoří pilíř dopravní infrastruktury regionu dolního a středního Zemplína, spojuje nejlidnatější města Humenné, Michalovce, Třebíč a napájí se přímým spojením na Košice a Prešov,“ uvedl s tím, že železnice jsou zároveň „příslibem budoucnosti“. „Na koleje potřebujeme přesunout cestující i zboží, abychom odlehčili cesty a využívali ekologičtější formy dopravy,“ ozřejmil.

Součástí sobotního akce byly jízdy historických vlaků tažených parními lokomotivami šlechtičny a Papoušek, které se setkali na nádraží v Trebišově a odtud se přesunuly na stanici v Humenném. Zároveň v Michaľanech odhalili pamětní desku k 150. výročí tratě, v Trebišově bude pamětní tabule připomínat letopočty výstavby všech tratí, které městem procházejí.

Akci zorganizoval Klub přátel železnic východního Slovenska ve spolupráci se Železnice Slovenské republiky, Železniční společností Slovensko, Železniční společností Cargo Slovakia, a odborů asociací výpravčí a dispečerů

- Reklama -podnikatel
- Reklama -PR články
Must Read
- Reklama -PR články
Related News
- Advertisement -podnikatel